TAN Afdeling Gelre  logoGelre

 
 
 

De R alweer in de maand, vakanties en zomertijd (bijna) voorbij! Wat deden we de afgelopen maand? Op 2 sept deden ca 5 leden namen deel aan de Najaarsrit vanaf Landgoed De Barendonk, perfect georganiseerd door Klassiek Mechaniek Zeeland. Het was naar horen zeggen een prachtige rit ,maar ca 70 km was wel wat lang. Altijd zeer interessant eens andere oldtimers dan tractions te bekijken.

Een week daarna op zaterdag 8 sept bezochten we met 9 Gelreleden/14 personen in 5 tractions en 1 DS cabrio samen met 15 leden van afd Zuid het Rosengart-museum in Bedburg-Rath(Dld).Met totaal ruim 30 personen eerst koffie en Frühstück met lekkere broodjes op het buitenterras! Uitzicht op een grote stroom-centrale, bleek Duitsland’s “modernste” bruinkool-centrale te zijn, gelukkig stond de wind goede kant op, van ons af dus!

Binnen kregen we een zeer enthousiaste rondleiding van de bijna 80 jarige super enthousiaste Hr Karl Heinz Bonk. In de 60-er jaren ooit begonnen met een Traction, toen naar eigen zeggen enkele "Scheiss-Mercedessen" tot hij een Rosengart 1939 in zijn bezit kreeg en daar toen helemaal "begeistert" van werd en het tot zijn levenswerk maakte om alles van de Jood Lucien Rosengart (1881-1976) uit te gaan zoeken en te verzamelen. We hoorden fantastische verhalen over zijn wereldwijde zoektochten! Sinds 1989 bestaat nu zijn museum met ruim 20 auto’s, de firma Rosengart heeft bestaan van 1903 tot 1953 en had ooit 4500 werknemers! Bouten en moeren waren in het begin het hoofdproduct, leverde deze aan diverse autofabrieken oa Citroën, later dus ook bescheiden eigen autoproduktie vaak op basis van een bestaand merk, maar ook bromfietsen en eigen automotoren. Had in 1934 - dus al voor de traction - een serieproductie van een voorwiel-aangedreven auto op basis van een Adler. In 1939 kwam de Supertraction op basis van een 11 CV.

De ons bekende Fransman Francois Lecot reed in een kleine Rosengart 5 CV non stop 100.000 km, toen een wereldrecord, in 1935 door hem verbeterd door met een traction 400.000 km te rijden!

Hr. Bonk werd na afloop hartelijk bedankt en ontving van Marc Vos / voorzitter afd Zuid een traction-model. Hij bedankte ons voor de komst, was blij en vereerd zoveel geïnteresseerde liefhebbers te mogen rondleiden!

Met 3 Gelre-tractions binnendoor huiswaarts terug gereden onderweg nog even in de file vanwege een kudde losgebroken paarden! Zeer geslaagde en interessante dag! Hartelijk dank aan Marc Vos - die dit museum vorig jaar bij toeval ontdekte - en het initiatief nam dit gezamenlijke bezoek te organiseren.

Eind september hebben we in het kader van de Technische Controle actie enkele tractions op de brug gehad, door de afdelings-controleurs Joop & Herman bekeken en beoordeeld. Ging er nu even om hoeveel tijd dat kostte en of de checklist compleet en handig was. De bedoeling is om jaarlijks zo een flink aantal tractions te gaan controleren. Er wordt een rapportje gemaakt met adviezen die uiteraard geheel vrijblijvend zijn het is voor uw voor uw eigen veiligheid! Het is dus beslist geen APK, bovendien zonder kosten voor u! Ook de afdelingscontroleurs krijgen hiervoor niets! Huub Janssen is stelt hiervoor zijn werkplaats met hefbrug beschikbaar!Chapeau Huub, Joop en Herman! Heeft u al aangegeven uw traction hiervoor (jaarlijks) aan te bieden?

Eerstvolgende afdelingsavond is op 12 okt, zijn bezig met gastspreker of heeft u nog een interessant verhaal?

Op zondag 21 okt gaan we samen met afd midden een Herfstrit rijden, zie elders op deze site

EB

Agenda

12 okt   Afdelingsavond Gelre met gastspreker